Mitten på sommaren

Vad roligt att det regnar ofta, med så mycket sol emellan att man kan också njuta av det. Jag behöver inte fundera på att vattna i pallkragarna eller de stora krukorna, medan jag glömmer att de mindre krukorna inte får lika mycket vatten och snart torkar blommorna i dem väl bort.

För att få fyllning i de stora krukorna på ett lätt sätt, lade sallat från matbutiken i dem. Emellan sallaten kom en mängd sallatsfrön, för jag var ju säker på att allt skulle vara slut eller dött efter en stund. Men denna sommar har varit otroligt fin för just kruksallaten (också för sallaten i pallkrage 5), den bara växer mer och mer. Persiljan blommar och allt är härligt.
sallatskrukor

I den oglaserade lerkrukan tänkte jag att jag lägger något som tål torrt. Alltså gick dit lavendel med krassefrön. Förhoppningsvis klarar sig krassen, för lavendeln ruttnar i simbassängen jag lyckades göra åt den… Nähä, regnet är inte för allt och alla.

Pallkragarna har också klarat sig fint. Den femte, som jag nämnde, har en samling av ärter, blommor, jordgubbar, sallat, rädisor och morötter som alla växer så det brakar. Jordgubbarna har tagit lite illa upp av regnet. Sedan har en pallkrage fått rädisor som växer otroligt bra (vita långa, ganska roliga och vanliga röda) och en fått ärter, som vi inte fått smaka av än. De andra två har vitlök och morötter+blommor. Jag borde bli bättre på att lägga flera saker i en pallkrage…

Vita och röda rädisor

Vita och röda rädisor

Det här inlägget postades i Funderingar, Grönsaker, Odling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

