Hyacinter i balkongskrukan

Hyacynthus orientalis woodstock

Lade fyra hyacintlökar i krukan med hortensian. Största orsaken är den att jag vill inte glömma dem, de borde redan ha gått ner i marken vid stugan. Det kommer att vara roligt att se dem i mars-april, för vid det skedet har jag redan glömt att jag planterade lökar i krukan…

Det är frågan om Hyacinthus orientalisWoodstock‘, en röd-lila hyacint, som blir ca 25cm hög. Bör planteras på hösten (är då troligen inte preparerad för inomhus eller julbruk), september, oktober, november. Alltså så länge man kommer ner i ca 10cm djup. Gissa om det är lätt i lera… Det var egentligen härligt att plantera dem i kruka med fin jord, det gick som på TV:n!

När dessa blommar på våren, vet jag att snart börjar säsongen igen! Vad jag väntar på det redan.

Det här inlägget postades i Balkong, Blomma, Lök, Minneslapp och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

