Vitlök ner i jorden 2015

Tack vare förändringar på både telefon och dator har det varit lite tystare än jag velat här på bloggen. Inte ens blombilder har det blivit av. Idag tog jag mig i kragen, fixade inloggningen till bloggen på båda maskinerna och märkte att inte var det så jobbigt som jag var rädd att jag skulle ha gjort det för mig.

Utelivet då? Idag fick vi för oss att lägga vitlöken. Varför tittar alla förundrat på mig när jag tycker om att lägga vintervitlök? Nu är det tiden att göra saker i trädgården, på våren och sommaren är jorden för hård för allt! Fastän denna sommar var nog den roligaste för alla som var tvungna att flytta växter, jorden var inte stenhård för en gångs skull… En orsak skulle kunna vara att det kanske inte är den bästa tiden ännu. Jorden skulle gärna få frysa ner i tid, så att de stackarna inte hinner ruttna. Speciellt när jag lyckades peta hål på ett par klyftor (de längst ifrån stugan)… Nå men, det blir kanske vitlöken Kodaver (på vänstra sidan sett från stugan) och vitlöken Alexandra (på högra sidan sett från stugan). I mitten lade jag ett par av förra året Kodaver som jag tagit upp, plus några frön, för de är bara för roliga att ha och de brukar växa fint!

Vitlökar kodare och aleksandra under jorden

Jag valde dessa två, för att jag har haft Alexandra tidigare och detta år Kodaver. Alexandra är vackert lila på ytan, men Kodaver klarade en otroligt dålig plats en kall sommar, och blev större än Alexandra, så jag måste prova den på nytt. Sen igen, jag tror att Alexandras frön klarar sig bättre än Kodavers, men det kan vara att jag sparade dem på olika platser, eller klippte av dem olika tider (t.ex. när det var för blött ute).

Platsen jag sådde på hade detta år ärtor och solrosar. Eller borde ha haft, men ärtorna ville inte växa och kaninerna festade på solrosarna. Varje solros jag drog upp och flyttade dit. De stackarna fick inte en chans. Förhoppningsvis blir det inte lika jobbigt för vitlökarna… För att ge vitlökarna bättre jord lade jag underst (och troligen också ibland jorden, vilket inte är bra) gräsklipp som inte rymdes in i komposten. Den vill jag inte hålla ovan jorden för sniglarnas skull. För att göra det värre för sniglarna har vi också klippt mera ner nu på hösten än vad jag skulle vilja, för det brukar se helt bra ut på våren när vintern gjort sitt. Men detta år går vi med så kalklipp som jag bara klarar av och snigelplock efter snigelplock. Som sagt, komposten är proppfull med blad och sniglarna är någon annanstans.

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

