Balkongsådd

Våren i slutet av maj i trädgården

Några dagar sedan bestämde jag att det är tillräckligt varmt och säkert för balkongsådd. Om det borde 10.6. vara enligt gammal sägen ok för frilandssådd, så måste det vara ok i början av maj för vad som helst på balkongen i kruka.

Det blev till gräs (korn) åt kattorna (det sådde jag redan för en månad sedan på balkongen) i en liten kruka. I en enorm kruka blev det märgärt ‘Kelvedon wonder’, sockerärt ‘De grace’, ringblomma ‘Double Orange King’ och bladsallat ‘Lollo Rossa’. Några slingerkrassefrön hittade sig in i en stor kruka med en hortensia. Jag lade inte många frön, de är gamla och hortensian får kaffeporon alltid nu och då för att hållas blå, så jag tror inte någon av den stackars krassen kommer att klara sig.

På balkongen har vi förutom hortensian violer, sammetsblommor och primulor och en lilja som jag försummat helt… Alla dessa har det varit meningen att sätta i trädgården men jag njuter av dem helt tillräckligt på balkongen ännu tills vidare.

De små plantorna, som jag köpte på nätet, lyfter jag ut och in så att de blir tåligare för väder och vind. Det var visst bara jordgubbarna som borde vara på balkongen med tomatplantan ‘Totem’ som jag köpte på våren från Hyötykasviyhdistys.

Våren är här i slutet av maj

Det här inlägget postades i Balkong, Blomma och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

