Vårsysslor

Alla vårsysslor jag lovat hinna med är inte ännu gjorda, men nöjd är jag. I januari – mars sågade jag cirka en tredjedel av äppelträdens och ett annat träds grenar, det syns inte på träden nu och inte några dagar efter beskäringen, jag är otroligt nöjd. Före det skyddade jag rhododendronen mot vårens solstrålar och fick ta skydden bort i april.

Sedan har jag flyttat perenner, bland annat bergenior då det regnade (don’t try this at home;) och de klarade sig! Samma dag flyttade och tog jag bort överlopps hallonbuskar, närmast sådana som växte på fel platser. Bestämde mig också att vi skall flytta  körsbärsträdet från köksträdgården till någon annan plats. Platsen diskuteras ännu mellan alla parter.

För att det är så otroligt mycket lättare att dra loss ogräs på våren än på sommaren, har jag skött den pysslan varje gång jag har sett något att dra upp. Läs: varje gång jag tittar på marken i trädgården.

Idag bestämde jag mig att åka ca en timme tidigare från  jobbet för att hinna jobba en stund med perennflytt, det var en mycket bättre dag för det än den regniga dagen. Flyttade en stor mängd höstastrar till några präktiga gullvivor. Hoppas de tycker om varann. Tog upp ännu mera gräs från ställen där det inte borde växa. Lyfte upp en mängd andra perenner nära fontänen, men får ännu kolla precis vart de får lov att gå.

Där jag grävde (i min no dig garden;) kom jag på att hur jag fixar bort grenarna från träden. Gör en upphöjd bädd enligt hugelkulturens principer: lägger grenarna på bottnet av ett dike, sedan kvistar, löv, gödsel, mull och när detta är ca 1,5 meter högt (underjordiska medräknat) så är det färdigt att plantera. Hoppas jag får det gjort, skulle vara roligt att se om det fungerar utan murkna tjocka träklabbar.

Vilken lista! Nästa gång är det troligen bättre att komma ihåg att skriva upp det jag gör genast och inte allt i ett inlägg.

Det här inlägget postades i Blomma, Buske, Funderingar, Rensning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

