Kommande växter till trädgården och balkongen

För att jag nu har lite sämre möjligheter att dra växter upp från frön tidigt på våren, så bestämde jag mig att köpa några färdiga plantor. Gick in på kodinkukat.fi och kom ut med 80e mindre i plånboken. Inte hade jag tänkt att det skulle betyda en mängd blommor, men vad händer när det första man ser är erbjudanden och kommer ihåg att det där har jag ju velat ha…

Först ute är fuchsiorna (Fuchsia x hybrida). Fem stycken olika, med stora blommor. Jag är inte helt säker på om det var ett bra köp med de stora blommorna, men får nu gå. Sorterna är ‘Bella Rosella’, ‘Blue Angel’, ‘Seventh Heaven’, ‘Rocket Fire’ och ‘Pink Marshmallow’. De vill vara i halvskugga till skugga och för att de hänger så får troligen ett par gå på balkongen i den höga svarta krukan vid räcket… Tre går sedan till stugan på arbetsborden vid aronian. Där får de sol, men förhoppningsvis inte för mycket… Tror nog att jag får skydda dem på något sätt och lägga bevattningen att gå via dem också!

Nästa är stockrosor Alcea rosea ’Chater’s Double Mix’ . Har alltid velat ha stockrosor, men för att de behöver väldränerad jord har jag inte orkat fundera ut en plats åt dem. Troligen får jag lägga sand någonstans, eller åtminstone prova dem på flera ställen, om någon av dem skulle klara sig över vintern. Men sommaren först, vi ska hoppas de blommar redan första sommaren (ifall de inte övervintrar). En möjlighet är att flytta pionerna vid buskarna, göra en upphöjd bädd och lägga dessa i stället där. Då skulle de kunna få lite skydd för vindar tack vare buskarna, stockrosorna skulle ge lite färg åt dem och dräneringen skulle fungera bättre när buskarna tar sitt. För att de är tvååriga, får vi troligen vänta på blomningen till nästa år, men det viktigaste är nu att hitta och göra en plats åt dem. Stockrosorna vill ha soligt till halvskuggigt, 30-40 cm mellan sig, blir ca 160 cm höga stockar och borde blomma från juni till augusti. Ett sätt att hjälpa dem klara sig över vintern sägs vara att klippa ner blomman genast efter blomningen, så att kraften går till bladen. Lustigt i och för sig, om den blommar först det andra året…

Sedan blommor till balkongen… inte hade jag ju meningen att köpa några färdiga plantor till balkongen inte. Det blev ändå tre stycken doftande pelargoner, som borde hålla myggorna på avstånd. Rödvita ’Concolor Lace’, som doftar till mynta, ’Fragrance’, som doftar till muskot och är vit till färgen och sist men inte minst den lila ’Orange Fizz’, som doftar till citron. Blir 35 cm höga och vill vara i soligt till halvskuggigt.

Jag är inte helt säker vart jag vill lägga min flitiga lisa Impatiens walleriana ‘Appleblossom’. Den kan gå vart som helst från soligt till skuggigt (bara den får vatten), och har härliga blommor. Kanske den går framför stugan.

Sedan köpte jag för ingången töreln Euphorbia ‘Gloria’ (sol-skugga) och  petunian Petunia ‘Can-Can Rosies Red Rose’ (sol-halvskugga). Petunian borde blomma hela sommaren (inte om man gör som jag och glömmer vattna), behöver inte klippa av torkade blommor och klarar den första kölden. De kommer till en väldigt solig plats, så jag får se till att jorden inte blir för torr genom att lägga skydd på jorden åtminstone tills plantorna är tillräckligt stora för att skydda den.

Men inte blev det bara blommor. I år skulle jag köpa någon bra jordgubbe till balkongen och för några år sedan gav en kompis en fin planta i en ampel. Så jag köpte ampeljordgubben ‘Elan’. I stället för att köpa den färdiga ampelkasssen som samma firma säljer tänkte jag använda till godo någon av de många kassarna jag har i skåpet och prova hur de fungerar med jord i. Idéen är att göra några hål i sidan, sy dem hållbarare, och jord in så att man har plantor som sticker ut. Eller så om jag väljer en väldigt bred kasse, får de troligen gå in genom den vanliga öppningen.

Jag behöver en skyddad men solig plats åt de små plantorna när de kommer, så jag köpte amplar (de jag har haft är ju förstås inte så lätt att få tag på innan sommaren) och får hänga dem i sovrumsfönstret. Där torde de ha de bästa förutsättningarna inte bara för solens skull, utan jag får se dem hela tiden och njuta av växtkraften.

Vad jag väntar på vecka 14, samtidigt som jag önskar att jag inte får de stackars liven ännu då. 🙂

Det här inlägget postades i Balkong, Bär, Blomma, Minneslapp och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kommande växter till trädgården och balkongen

  1. Ping: Plantor via posten | Miniträdgård med ministuga

  2. Samettihortensia skriver:

    Nu har jag äntligen hittat hit…det var en imponerande lista och en väldigt intressant beställning (blev lite avundsjuk faktiskt 🙂 ). Bra att du påminde mig om KodinKukat, har helt glömt bort hela firman. Jag har en gång beställt småplantor därifrån, de var nog jättefina men lönar sig hämta genast på posten – det gjorde inte jag och tog nästan kål på dom. Appleblossom låter tjusigt och likaså stockrosor!

    • zZz skriver:

      Roligt att du kom, välkommen! Hoppas du hittar nåt intressant senare också. 🙂

      Allt låter härligt den här tiden på året! Jag funderar på nya buskar också, med färg och form på bladen. Samtidigt funderar jag på vilka perenner jag borde ha köpt i stället för dem jag köpte… Men måste göra en lista innan jag köper.

      Tack att du varnade för att lämna dem på posten för länge. Lade en påminnelse in i kalendern. 😀

Kommentera

