Blommor flyttar på sig

För att få utrymmet framför stugan lite större och kanske parasollet flyttat till en bättre plats nästa sommar, var jag tvungen att flytta på höstrudbeckian. Jag som inte kommer nånsin ihåg vad jag har i trädgården, har hela tiden tänkt att jag inte har någon rudbeckia, men denna har jag nog flera exemplar av. Får se hur länge, för den är en enkelkronbladig och kortare version av gullbollen och nu flyttade jag dem brevid varandra. De kan alltså blanda sig och med otur har jag snart enkelkronbladiga 2,5 meter höga höstrudbeckior i stället för kortare  gullbollar (de skulle inte sloka sig så lätt).

Det gäller ännu att göra snyggt på höstrudbeckians gamla plats, lägga markduk och stenar där, men annars är jag nöjd. Platsen var hård som sten alla andra tider på åren än på hösten och våren, men på våren ser man inte tillräckligt bra vilka blommor kommer vart på den platsen, och där var fyra olika blommor detta år. En annan av dem var martornen som jag nu flyttade till ingångens samma sida, mellan pionerna. Den hade en rot på 40 cm, så jag kan tänka mig att den hade nog varit länge på samma plats.

Sedan var där en blå och en vit blomma, vars namn jag inte kan få fram fastän jag skulle göra vad.

Heucheran med variegerad osta
Till heucherorna jag senast planterade lade jag några väldigt små variegerade hostan (vit & grön), bara för att få dem ur vägen. Får se om jag hittar dit något litet som skulle komma fram på försommaren. Om det ser för kalt ut på försommaren kan jag alltid få för mig att lägga en kruka rakt på de stackarna. Nu när jag funderar på saken, skulle jag kunna lyfta upp ett par av de minsta hostona och lägga dem i en miniatyrträdgård hemma.

Röd temynta utan blomning

Lägger också denna bild så att jag kommer ihåg vart jag lade den frösådda röda temyntan. Mynta sprider sig väldigt om man låter den, så jag kommer att flytta den här om den överlever vintern.

Det här inlägget postades i Blomma, Planering, Rensning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

