Liljor och pestkontroll

Alltid nu och då tänker jag på blommor jag behöver till trädgården, det är så att säga vanliga, lätta blommor, som hör till en torpares trädgård. Dit hör den vackra lila/rosa krolliljan och fingerborgsblomman.

När jag nu i juli öppnade ögonen, eller lyfte dem från ogräsen på marken, märkte jag att jag har tre fingerborgsblommor i det längsta hörnet! Det är platsen som är helt utan vård, för jag är tvungen att där ännu strida mot rosornas rötter under andra buskar. Kanske jag vid något skede lyfter upp hela knuten och rensar, men just nu har jag inte de krafterna, utan koncentrerar mig på annat. Men där! På platsen som ingen använder, där är de giftiga fingerborgsblommorna jag ville ha. De har tagit sig in på en knut där de gärna får vara än tills vidare. Lite skulle de få sprida sig, för de är nu för inne i buskarna, men just nu är det perfekt.

En annan glad överraskning var vid aronian, där en krollilja har börjat blomma. Krolliljan skall jag flytta bara jag får blombänkarna färdiga, nu vet jag då att bänken kommer att innehålla krollilja och fingerborgsblomma efter att pionerna har blommat ut. Före det borde det finnas några sena vårlökar. Annat måste jag ännu fundera på, för jag vill helst bara flytta på blommor i stället för att köpa ännu till.

krolllilja-juli-2014

I trädgårdsgrannskapet finns det nu flera feromonfällor mot äpplevecklare eller någon annan äppelparasit. Eller det tror jag åtminstone, för det har varit tal om att lägga ut fällor och sådana här triangelformade plastfällor syntes i träden.

pestfalla

När jag läste lite till om saken på nyttodjur.se, så ser det ut att inte vara en pestfälla, utan bara för registrering av äpplevecklaren.

Hemma lade jag på försommaren flera olika blomfrön i en balkonglåda på golvet och nu är där en djungel. En av blommorna jag väntade mig mycket av är fjärilsblomster, alltså fattigmans orkidée. Blomman som slagit ut kan syns på bilden nedan, den är inte ännu något speciellt, eller kanske jag inte njuter lika nu när det finns så många andra blommor att titta på och jämföra med.

Lila fjärilsblomster

Det här inlägget postades i Balkong, Blomma, Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

