Stugans sommarblommor 2014

I år blev det tre krukor med två Impatiens New Guinea och en Dichondra argenteaoch vid ingången två krukor med stjärnklocka. Dessutom kom det en vit ampelväxt, Sutera cordata (snöflinga), med hostan i en stenkruka, bara för att ingen orkade rulla bort den krukan från paradplatsen… Men se så fint de fyra krukorna ser ut tillsamm
4 krukor med blommor

Just nu är jag väldigt nöjd med de tre krukorna runt stenkrukan, för det var en helhet som bara kom till sig genom att ta det som kändes bäst. Nu borde jag ännu komma ihåg att ta en bild av helheten för att ha något att minnas.

Att det blev så noga val och ställande beror på en födelsedagsfest som hålls på stugan. Kanske gästerna inte märker alla skamvråna, när de beundrar blommorna i krukorna? Hoppas nog på att de också beundrar rhododendronen som blommar så fint under äppelträden och de lila låga syrenerna vid hörnet. Själv beundrade jag blåklinten, för jag visste inte att det finns en enda blåklint på tomten och har funderat på att hämta några vid ett passande tillfälle. Det betyder om några år, för jag försöker först dela på de växter jag redan har och ge dem bättre förutsättningar att överleva innan jag lägger till växter till trädgården.

För en gångs skull var det väldigt svårt att hitta de svenska namnen på blommorna… Är det så här svårt med sommarblommornas namn?

Det här inlägget postades i Blomma, Minneslapp och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

