Jungfrun i det gröna

Idag fick jag frön av Jungrun i det gröna (Nigella damascena). För att jag inte har sått den tidigare, så lägger jag hit en liten minneslapp: dess fröställningar fungerar bra som eternell, alltså man kan hålla en utblommad(!) och torkad Jungfrun i det gröna hur länge som helst på bordet.

Så 1 cm djupt, blir ca 45 cm hög och kan sås på friland i maj-juni. Blommar i slutet av sommaren på en solig plats. Enligt fröpåsen borde man vattna och gödsla regelbundet, något mina blommor nog inte får… Eller nå, det måste ju finnas en som skiljer sig från massan och det är min pelargon, som nu har fått gödselvatten varje gång… den blommar på nytt så för en gångs skull har jag försökt få det att hålla sig.

För att det är en ettårig växt, vars frön troligen inte överlever vintern, kan det vara något för bara detta år. Men för att den lär vara lätt (härligt med blommor som man kan så tidigt direkt på sin plats), kan det ju vara att jag tar frön, eller köper några kommande år.

Det här inlägget postades i Blomma, Minneslapp, Planering och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

