Engelsk pelargon

image

Igår köpte jag troligen min första engelska pelargon. Har ingen minnesbild att jag skulle ha haft dessa tidigare.

Jag tänkte på pelargoner hela vintern och bestämde mig att köpa någon speciell (för mig), fastän den inte skulle leva längre än en sommar. När jag såg denna i en blombutik, där jag aldrig tidigare varit, visste jag att jag köper den.

Skötselråden är: vattna nu en gång i veckan, när det är varmare ge vatten 2 gånger i veckan. Ingen vatten på första veckan, för nu har den fuktig mull. Blommorna vissnar, ge då gödsel och försök få den att blomma igen.

Sen är det att hålla den svalt över vintern, behöver inte ljus, men droppar av vatten nu och då (mullen får inte torka helt ut). Det utrymmet har jag inte, men kommer väl ändå att försöka. I mars nästa år kan man ta sticklingar om den inte dör helt.

Lättaste sättet att få sticklingarna att få rötter är att klippa ca 10 cm från toppen, ta bort de nedersta bladen och lägga allt utom översta bladen i en liten kruka med kaktusmull (sandig och näringsfattig mull). Sen håller man mullen fuktig och om 2 veckor borde sticklingen ha rötter. När den börjar skuta skott, lägger man mera näring åt den (bättre mull) men håller den i en liten kruka så att kraften inte går bara åt att göra nya rötter.

Edit. 1.8.2014: När jag nu planterade om pelargonen i sommarblommemylla, läste jag på krukan om dess skötsel. Så här står det: ”Pelargonium Grandiflorum. Engelsk pelargon, sticklingsförökad. Krukväxt / utplanteringsväxt. Full sol / halvskugga; Låt jorden torka ut lätt mellan vattningarna; tillsätt gödning var 14:e dag. Ta bort vissna blommor. Lämplig som krukväxt men även för uterum, balkong, och rabatt. Avsedd för dekoration, inte för konsumtion.” På engelska och tyska står det geranium, jag har trott att det är en helt annan perenn, med liknande blad.

Det här inlägget postades i Blomma, Inne, Planering, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Engelsk pelargon

  1. Ping: Jungfrun i det gröna | Miniträdgård med ministuga

Kommentera

