Planering för 2014

Sommaren som gick fick vi fixat framför huset; den söndriga fontänen kom upp och blev mer eller mindre slätt i stället. Nu har man utrymme att sitta där, eller helt enkelt har lättare att gå mellan huset och vattenposten. Det blev också lite flytt av plantor, höstaster och kärleksört fick komma längst fram till vägen, närmast för att där var det tomt och jag behövde flytta dem just nu. Vattenledningen till den andra fontänen kollades och lades bättre under jorden efter att rötterna som var i vägen togs upp. Lite stenläggning, så att det ser roligare ut och lättare att gå till gräsplanet.

Gräsrundeln, i sin tur, kommer att genomgå en förvandling som bara påbörjats än så länge. Nästa år kommer där förhoppningsvis att växa palmkål (svartkål) och något annat mera prydnadsvärt och ätbart. Måste skriva hit de andra jag planerat, bara jag kommer åt de anteckningarna.

Jag har inte köpt en enda blomlök i år, men vitlök blev det. Jag hade planer på att lägga vitlöken i jorden i slutet av september, men när tiden kom var det redan en vecka in på oktober. Som tur är har det varit ganska varmt, så jag tror nog löken har rotat sig och klarar sig över vintern. En lök sparade jag för balkongsodling i kruka, men den lägger jag när det är redan ordentligt kallt ute. Tanken är att kunna hålla ett öga på löken på balkongen och jämföra med de i pallkragen.

Fastän jag inte tänker köpa en endaste en växt till trädgården så kan jag ju inte låta bli att lägga upp Royal Horticultural Societys fina plantväljare. Med lite tur hittar man en fin planta för sin önskeplats. Lägg bara inte för många önskemål samtidigt, den försöker uppfylla alla i en planta. Det finns ju förstås platser i trädgården som är svåra att åtgärda med befintliga växter, men så länge som jag har växter som borde byta plats kan jag ju bara inte köpa till växter. Snart ryms de ju inte att växa där de nu är. Hit hör ännu några astrar, liljor (härliga saker), kärleksört och säkert en mängd andra som inte nu kommer i minnet.

Det här inlägget postades i Funderingar, Minneslapp, Odling och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

