Första fröna i köksträdgården

De första fröna gick direkt i jorden igår. Det var ärter av två olika slag, sockerärt och märgärt. Sockerärt är de som man äter hela medan märgärt är den som man tar märgen ut av, äter alltså ärter inuti. Hade meningen att köpa till märgärt när jag gjorde inköpet, för det är roligt att pilla ärter ur ärtskidan, men misstag händer.

Hoppas jorden är tillräckligt varm, känns nog så med 24 grader i luften i en vecka. Månne inte jorden är över 10 grader då… Inte att jag skulle ha använt en termometer. Men en dubbel fiberduk lade jag ovanpå, borde hjälpa till litet.

Tre av fyra pallkragar är av samma åsikt: det skall sås nu! En pallkrage är ännu full med jordgubbsplantor, så den stackaren får vänta. Inte är det ett stort jobb och just i den pallkragen vill jag lägga morötter, så jag skulle nog behöva fixa det snarast möjligt.

Att få utrymme hemma är också på listan. Om jag för majsen ut denna vecka så hoppas jag verkligen att den inte blir förkyld! På balkongen har den varit redan länge, men där är det klart varmare än på nätterna ute.

Det här inlägget postades i Grönsaker, Odling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

