Rabarberknoppar och oplanerad vattenbassäng

Rabarberknoppar sticker upp i April 2013

Rabarberknoppar kommer upp ur jorden så det knakar igen. Måste ringa in dem bättre, de är lite utanför sin inhägnad, såsom bilden visar.

Rabarberknoppar på väg upp.

På stenläggningen har vi en trevlig oplanerad bassäng fylld med vatten från snön som smält. Inte så illa, gummistövlarna är ju ändå på fötterna. Tur att man inte har bara gräsmatta, annars skulle man inte kunna gå omkring någonstans. Fastän då skulle det nog vara lite mindre vatten, för det ser nog ut som om jorden skulle göra sitt bästa med att suga upp allt. Vinden jobbar på den också, den ven så in i norden på fredagen (19.4.) då jag tog bilderna på rabarbren.

Tack vare värmen och solen kommer det att hittas en mängd utomhusinlägg, för en tid framåt. För att inte glömma bort det som händer hemma, vill jag nämna att min nyaste inneväxt, flugätaren Dionaea muscipula, mår än så länge bra. Den har fått en mängd nya gap och några har också svartnat, vilket kan tyda på att den har ätit de små flugorna som nu och då flyger omkring. Viktigaste är ändå att den trivs med min skötsel. Det betyder att jag sprutar vatten på den nu och då om inneluften känns fuktigt, men ge mycket på fatet som den får suga i sig och resten slänger jag genast när jag kommer ihåg (vilket någon gång betyder flera timmar, men inte ett helt dygn). Ingen gödsel skall den väl ha, sumpmarksväxter får väl inte sånt…

Dionaea muscipula växer i sin lilla kruka

Den stora farliga köttätaren. Den orkar med ca. en fluga per månad, men det betyder väl stora saftiga flugor, inte små ”bananflugor”.

För att inte vara för självisk så lite bild på vårblomning nära stadion. Lila-vitt på en kulle, kanske från ett blomarrangemang som fanns här för ett eller två år sedan. Denna gång är det nog inte en planerad plantering, men härligt med färgen!

Dagens vårblommor är lila med vitt i mitt.

Det här inlägget postades i Blomma och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

