Groddar

Började intressera mig lite mera av groddar, när jag fattade att man kan ju ha fast hur många olika sorter. De kan ha olika färger från vitt till väldigt mörk lila. Att inte sen tala om smaken som kan vara från lök till vanlig ärtgrodd. Ojoj, vad man har gått miste om när man inte har tagit reda på saker och ting! Titta på bilderna på Sorunda grönsakshalls groddsida. Dessa söta bilder hittade jag när jag försökte få reda på vad sango egentligen är för en grodd… ser ut som rädisafrön, sökorden var sango rädisa.

Borde köpa sango för att testa, men har åtminstone broccoli och trädgårdsportlak för att grodda (och portlaken skall jag ju också så senare på sommaren).

En annan sak är att jag har använt mig av det gamla knepet att ha en glasflaska med duk runt munhålet och den upp och ner vänd i diskskåpet efter sköljning av fröna. Men lättare skulle det vara att använda en groddlåda (Cult Designs Grow Green, till exempel…) så nu får jag väl köpa en sådan till födispresent åt mig själv. Helt bara för familjens välmående, groddar är ju väldigt vitaminrika!

Det här inlägget postades i Grönsaker, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

