Grodd på flytande bädd

Prövar på att gro frön på flytande bädd såsom Moidilandia skriver. Ett bra sätt att få veta vilka frön gror, men först behöver man förstås få se om det lyckas alls med de frön man valt. Därför har jag i min testlåda pumpafrön jag sparade på hösten från en pumpa, bara för att testa om de börjar gro alls.

Flytande fröbäddMin frigolitbädd är inte av frigolit, utan plast, men idéen är väl att hålla fröna ovanpå vattenytan, och det tycks fungera. Lite lättare troligen med en högre frigolitskiva, så om jag skulle ha en passande bit skulle jag nog använda den. Runt ”frigoliten” rullade jag två bitar hushållspapper (i storlek kvadrat) och under det lade jag ca 1/3 vatten av behållaren som jag lade fröna i. Hela härligheten fick en mängd frön och ett plastlock som är av fel format, så jag behöver troligen inte lufta, men fuktigheten hålls. Får se hur fel det här gick, men om inga frön gror inom tre dygn, så prövar jag på några andra frön i stället.

Det här inlägget postades i Grönsaker, Odling och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Grodd på flytande bädd

  1. Mia skriver:

    Vad spännande. Det där borde man ha provat på innan man fick alla hår gråa av att så om och om och om …. utan resultat på endel 🙂
    / Mia på Åland

    • zZz skriver:

      Men man kan ju inte komma på alla lätta lösningar så snabbt. (Eller att allt skulle fungera på alla frön…) Dessutom är grått hår snyggt! 😉

      • Mia skriver:

        ha ha, mmm, tur att det finns många varianter på hårfärg 🙂 Hoppas du uppdaterar hur det går med projektet sen!

      • zZz skriver:

        Tur det! 😀

        Kommer nog att uppdatera, men just nu ser det illa ut. Ingenting har hänt och som sagt borde det gå på ett par dagar… Får visst byta frön. 😦

Kommentera

