Tid för sådd

Snart är det tid för sådd, om man tänker att snart är om ett par månader… Men viktigaste är att man har drömmar.

Enligt Lena Israelsson är de bästa man kan köpa som färdiga plantor purjolök (svår utan växthus), aubergine, paprika, tomat, gurka, kål, majs, sparris, persilja. Som vi märkte förra året, tomat är möjligt, gurka behöver längre växttid än en regnig sommar ger, i stället för kål kan man ju använda sig av asiatiska kålväxter och äta dem på hösten… 2013 skall jag försöka mig på tomat, gurka, majs (Early King), purjolök (Kööpenhaminan tori), blomkål, zucchini (Tondo Chiaro di Nizza) och citronmeliss, en flerårig ört så dess plats måste fixas i tid… Av blommorna (jepp, det som jag inte skulle göra) har vi lobelior som ”måste” sås inne. Får se vart jag lägger allt…

Tondo-zucchinin klarade sig direkt sådd, så om jag nu gör en liten odlingslimpa så borde den bli stor och fin.

Sallaten börjar sin växtsäsong uteI mars börjar vi så troligtvis i papperskrukor (men mindre än förra året). Krukorna får vara lite över 5 cm höga, nedre hälften med näringsrik blomjord och övre hälften med så- eller kaktusjord. Då klarar de små plantorna att växa och får mera näring när de blir större och klarar att skuffa roten genom lite tjockare jord.

Majsen, purjolöken och tomaten börjar vi med. I april fortsätter vi med blomkål och citronmeliss och morot (i samma rad med rädisor) ut, om det är varmt. I maj lägger vi på prov några andra frön ut: sparriskål (Redhead), libbsticka (nu måste örtspiralen/triangeln vara färdig), mosskrusig bladpersilja (blöt fröna före sådden), rödbeta, märgärt, rucola, sallat och dill. I juni får zucchinin gå på odlingslimpan och i juli borde vi göra utrymme åt pak choi (Brassica rapa subsp. chinensis ”Ruby” F1) och kinakål. Vet inte hur det lyckas, för jag hade inte utrymme åt den förra året. Men det här året skall jag ju planera allt bättre… De planerna får jag återkomma till i ett nytt inlägg.

Det här inlägget postades i Odling, Planering och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

