Huiskulas inredningstävling

Huiskula har en inredningstävling som slutar 16.11.2012. Om du är intresserad så ta en bild på något blommande inredningstips och anmäl dig.

Jag har försökt hitta tid för att göra en taklökstavla redan otroligt länge. Alla sakerna hade jag redan på hyllor och i skåp. Nu tog jag tag i saken och gjorde det, så kunde jag gå med i tävlingen samtidigt.

Troligen säger någon att taklökar blommar inte såhär års och sannt är det ju. Jag tycker att de ser tillräckligt mycket själv ut som blommor, så med i tävlingen gick jag med följande bild. (Bildtexten blev väldigt dålig, men den kan man visst inte byta…)

Taklökar formar ett hjärta inne i en tavelram.Det var första gången jag gjorde en sådan tavla, fastän jag läst på hur många andra har gått tillväga.

Om någon är intresserad på hur den här tavlan är gjord så titta på bilderna nedanför.

Redskap för att göra taklökstavlan

Köpte en djup tavelram av trä, hämtade plast, florist’s wire och sax och började mitt pyssel.

Taklökram från baksidan

Alla delar av ramen använde jag inte, t.ex. den vita passepartout’n. Här ser man bakifrån hur jag lade plastet in i ramen.

Taklöksram från framsidan

Samma från framsidan. Lite bättre borde jag ha skuffat in hörnen, men det märkte jag först när hela saken var färdig.

Taklöksram med florist's wire

Här ser man hur jag började med att böja den gröna ståltråden (florist’s wire) i form av hönsnät. Någonstans stod det att det är det starkaste sättet att göra nät. Nu fungerade det ändå inte, jag skulle inte ha fått taklökarna påtat in i nätet vackert. Så jag gjorde öglor på sidan och fäste lösa trådar i dem där jag fäste taklökarna. Inte så hållbart, men inte är tavlan så stor heller, så det gör inget.

Taklökar i jord inne i tavelramen

När jag hade gjort öglor runt hela ramen, så var det tid att fylla på med jord och taklökar i rätt ordning. Först hjärtat av de röda, sedan de vitfransiga in och de gröna utanför hjärtat. Gissa om man ser ståltråden… jag är väldigt nöjd att jag inte använde den galvaniserade ståltråden.

Det här inlägget postades i Blomma, Stilleben och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Huiskulas inredningstävling

  1. Ping: Bättre tips på hur man gör en taklökstavla | Miniträdgård med ministuga

Kommentera

