Trädgårdsmästarens dilemma

Hillevi på Tankar från trädgårdsmästarn funderar på att planera en balkong till trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar. När man kan mycket blir möjligheterna ju alldeles för många. För att hon undrade vad läsarna intresserar sig av just nu var jag ju tvungen att snabbt räkna upp vad jag planerat att vi skall ha nästa år på balkongen… I svaret mitt gav jag sist det jag önskar balkongen hade; gott att äta samtidigt som det är vackert (och när det är fråga om mig, så skall det ju vara lättskött också).

Som minneslapp för nästa år:

  • Ampeltomater från taket (om jag hittar någon enkel att fröså och får krokar borrade, bevattningen borde ändå vara halvautomatisk).
  • Zilga i en övervintringskruka, mot pelaren.
  • Örter (några vi använder och är vackra), åtminstone persilja, dill, gräslök, basilika och rucola. Mynta skulle jag kunna hämta från stugan, den doftar härligt och blomman är vacker på hösten, men får gå i egen kruka…
  • Ärter, de är så lättskötta och goda. Lätt för pojkarna att plocka. (På golvet i balkongskrukan, får klättra upp på pelaren.)
  • Gräs för kattorna. (På golvet i den andra balkongskrukan bakom stolarna.)
  • Sallat, det är också lätt och användbart (På golvet i den tredje balkongskrukan tillsammans med basilikan eller kanske gräslöken? Framför växthushyllan – får sol där.)
  • Ringblommor / sammetsblommor / krasse… Ätbara blommor, som klarar sig själv. Krassen hade det svårt när sommaren var het (bladlöss).
  • Höstkärleksört med en getings bakdel i mitten....

PS. Jobbigt när telefonens rättstavning tror att alla språk fungerar som engelskan. DS.

Det här inlägget postades i Örter, Balkong, Blomma, Frukter, Grönsaker, Minneslapp, Planering och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

