Frödags

Tisdagens Husis hade igen en trevlig trädgårdssida. Det största uttrymmet fick modeflugan: färgen rosa gäller ännu, av blommorna borde begoniorna och speciella pelargoner vara på kommande  och av odlingsplatserna är balkongen pop. Jag ”vågar” inte mig på det som är i mode (annat än att jag tycker att nu är gamla säkra arter i mode och de är de jag vågar mig på), men läser gärna allt. Det bästa av Husis sida var ändå något som skall väl räknas till en trädgårdskalender. Augusti betyder skördetid, beskärning och frökapslar.

Ett hässleklockfröFrön gäller nu i vår trädgård också. Jag har samlat av Hässleklocka (Ukonkello, Campanula latifolia) och två ljusröda malvor, varav den högre fick vännen min frön plus en liten pion med stark rot. Det är ju nästan ett frö det också. 😉 Pionerna frösår sig nog också, men det räcker ju en så lång tid innan det kommer något upp av dem, så inte har jag möjligheter att hålla deras frö i en skyddad plats. För malvornas del så tänker jag både så frön nu på hösten på ny plats och på den platsen också på våren för att försäkra mig om att något gror där. Annat än ogräs.

Nästa år skulle man kunna pröva på vallmo, den enda blomman vars frön det stod om i den ovan nämnda tidningen… Om jag skulle nu få tag på vallmofrön via någon vän skulle jag ju så dem direkt (inte att jag har gjort i ordning den möjliga platsen ännu…) Enligt bildtexten lönar det sig att lyssna om det skramlar i frökapseln, då är fröna mogna. Sedan sår man dem ut (eller grunt i en kruka), eller sparar kapseln till våren.

Det här inlägget postades i Blomma, Funderingar, Planering och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

