Planering för nästa år

Hur tidigt kan man börja planera nästa trädgårdsår? Jag började idag, för att mannen kom hem med en mängd fröpåsar. Börjar med att gå igenom när jag skall så dem, får planera platserna noggrannare senare…

Våren 2013, försådd:
Ätbara:
1. Sockermajs Early King (mars-april)
2. Purjolök Kööpenhaminan tori (mars-april)
3. Blomkål Snowball (april)
4. Citronmeliss (Sitruunamelissa) (april i kruka, plantorna ut i juni)

Inga blommor för att försås, det blir nog trångt nu också. Om jag inte får utrymme åt allt så gör det inget, fröna håller sig några år (2015).

Våren 2013, direkt sådd:
Ätbara:
1. Sparriskål (Parsakaali) Redhead (maj-juni)
2. Libbsticka (maj-juni — eller i kruka i april)
3. Bladpersilja, Mosskrusig (Kähäräpersilja, sammalpoimuinen) (maj, blöt fröna före sådden)

Blommor:
1. Ringblomma (Tarhakehäkukka) Golden Emperor (maj-juni)
2. Luktärt (Tuoksuherne) Colorama Mix (maj, eller inne i april, blöt fröna före sådden)
3. Rosenskära blandning (Punakosmos) (maj-juni)
4. Sommarflox blandning (maj, eller i mars-april inne)
5. Miniatyrsolros (Pikkuauringonkukka) Vanilla Ice (maj, eller inne i april)
6. Blandning av vita sommarblommor (Valkoinen kesäkukkasekoite) (maj-juni)

Fröpåsar för -70%De vita sommarblommorna kommer jag att använda bara en liten bråkdel av, för dessa kommer att gå in i, och brevid, en vält mjölkkanna, eller kruka. På hösten skall jag så morötter, så att de kommer upp tidigt, och när de är skördade får det gå en ny sats ner i jorden (bara jag hinner och kommer ihåg…)

För att citronmelissen och libbstickan är fleråriga, skall jag lägga dem nära myntan. Och åt dem en bättre bädd. Det där måste också planeras, för de passar inte där de är nu, åtminstone inte utan lite förändringar.

Det här inlägget postades i Örter, Blomma, Minneslapp, Odling, Planering och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

