Nya växter

Jag försöker att inte köpa nya perenner till trädgården, för där finns ganska många växter och i vissa ställen växer de lite väl på varandra. Det är ju bra då när växterna turas om, men efter midsommar har vi en liten djungel i vår trädgård.

Jag har funderat på att ta bort vår kaprifol som inte ser så värst fin ut någonsin. När man klippt ner den kommer det ju helt ok skått upp, men inte så som man skulle kunna önska sig. Kanske jag borde göra någon annorlunda ställning åt den, eller låta den löpa som marktäckare (så var den när vi köpte lotten), men ingendera ser bra ut.

I stället har jag tänkt mig några taklökar på samma plats. Platsen är en stenkulle, med mager stenig jord, så den borde bli bra för taklökarna. Med dålig tur blir det en lekplats för pojkarna och mina taklökar dör under deras fötter, men den risken måste man ta (och föröka taklökarna hemma). Köpte nu fyra olika taklökar från Plantagen (-50%, jag ville ju också delta i den rushen) och ser om de övervintrar på platsen.

Annat som kom med från Plantagen var en svärmors tunga (pojken min ville ha den…), en kruka för balkongen och en juvelblomma (Guzmania Squarroza) åt min mormor. Krukan trodde jag var 50 cm bred, men var bara 40 (den var 50 cm hög i stället). Man skall inte lita på vad som står på hyllorna. Priset var nog det samma ändå, så fel plats tittade jag inte på. Det är otroligt svårt att hitta en tillräckligt stor, men lätt, kruka.

Gul-röd juvelblomma

Det här inlägget postades i Blomma, Planering och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

