Gamla goda tomaterna var grönröda och söta

Enligt en studie ger tomater med grönt i toppen (delen närmast stjälken) den sötaste smaken. De gamla goda tomaterna sägs vara just flerfärgade, med lustiga nyanser (för en stadsbo) såsom lila och orange och mycket saftigare, alltså mjukare.

image

Min tomats blomma

Jag förstår väl att den enfärgade sorten säljs nuförtiden, de är säkert också lättare att packa och håller längre än de äldre sorterna. Vilken butik skulle klara av att byta tomaterna varannan dag?

För att mina tomatplantor klarade sig bra sist och slutligen så börjar det klia lite i fingrarna, om man skulle våga sig på någon speciell sort. Alltså någon gammaldags vanlig, men speciell för en stadsbo. Troligtvis vågar jag inte, bra om jag gör om det här året tomatsådd.

Det här inlägget postades i Grönsaker, Planering och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

