Förökning av liljor

Liljor är sensommaren vackraste blommor enligt min åsikt just nu. De kommer upp när pionerna slutat sin blomning och ser förnäma ut.

För att jag inte har många liljor och egentligen ingen aning vart jag skulle sätta fler, om jag skulle köpa till, så började jag fundera på hur man förökar dem enklast. Denna sida berättar om de olika sätten, frösådd tycks vara det långsammaste, vilket i mitt fall betyder helt omöjligt. Jag tappar plantorna innan de blommar.

Andra, snabbare, sätt är sidolökar, bulbiller (kommer på stjälken av några liljesorter), lökfjäll och sticklingar. Så nog finns det flera sätt att föröka dem, sidolökar och bulbiller är visst de vanliga, lätt sätt att märka när man har många lökar i rabatten. Lökfjäll och sticklingar tar man visst närmast om man ”söndrar” sin lilja uppe eller nere…

Jag får väl ännu vänta och fundera var liljorna skall trivas och hoppas på att de ökar på sig själv. Latmaskens trädgårds abc: gör ingenting blommorna kan göra för dig.

Det här inlägget postades i Blomma, Funderingar, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

