Bladlöss på körsbärsträdet

Nu kom de till oss också. Jag har varit så nöjd med att inte ha sett bladlöss ännu i trädgården (inte att jag skulle ha gått omkring med förstoringsglas) medan jag läst bloggar om hur andra hanskas med sina det här året.

Mamma tittade nogrannare på körsbärsträdet och märkte att de yngsta bladen och grenändorna var svarta av små, små löss. Att det regnade riktigt ordentligt igår och på natten hjälpte inget(?), de har varit under bladen och kanske inne i bladknopparna? Nå, nu gjorde vi lite fairyvatten, tog bort de värsta bladen och besprutade resten. Samma skall göras i morgon eller i övermorgon. Nästa gång skall det vara tallsåpa (2-3 dl i 10 liter vatten enligt marthorna), fastän det sägs att all tvål går. Undrar just är all tvål ok för bladen och växtunderlaget också när det är fråga om ätbara växter.

Det här inlägget postades i Frukter, Funderingar, Tips, Träd och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bladlöss på körsbärsträdet

  1. Skittrist rent ut sagt! Jag kämpar på med såpvatten jag med och så sprutar jag med hård stråle från vattenslangen. Men det funkar inte när de sitter gömda i bladen.

    • zZz skriver:

      Såg faktiskt ut som om de inte skulle låssa med bara vatten. Allra bäst var att trycka dem platta, men det lyckas ju inte heller över allt på det stackars trädet.

Kommentera

