Tomatskörd

En grön tomat 2012Den första tomaten hittade jag på de köpta plantorna den 13.6.2012, efter det kom det flera. Dessa på de två högre, körsbärstomaten Gardener’s Delight. Kommer att lämna dem på balkongen, de är helt omöjliga att flytta mera. Sköter närmast om den genom att skaka om den nu och då (blomningen är som bäst) och tar bort tjuvarna. Omskakningen är visst bäst om man gör det på morgonen.

Busktomaten Rentita kommer att flytta ut till trädgården i morgon. Den har också visat sig kunna tillverka tomater, men bara en och bara på den ena busken… Får se vad det blir av dessa. Kanske ett fel är att jag har tjuvat den också, glömde vilken sort är vilken, busk och ampeltomater behöver man inte tjuva av. Ännu till är de visst stora tomater och inte några körsbärstomater, sorligt nog.

På tal om tomater, på Tomatsidan har odlingsråd jag läst och läst. En mängd med info, några saker jag lagt bakom örat och andra har jag läst bara som ”jaja, om man har växthus”, eller ”tänker odla tomater för en omöjligt stor skörd” eller ”nähä, inte förklarar det där heller varför mina småplantor förblir små”. De där småplantorna, fröna som grodde fint men stannade till i växten, de började växa när jag hade lupiner, rhodo och nånting ännu i en vas i närheten av några…. Först efter det ides jag flytta dem i nya krukor, något jag ju borde ha gjort länge sen (och som Alku ja juuris försäljare sade att jag borde göra).

Det här inlägget postades i Odling, Tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

