Nästan som ett växthus

Vissa köper växthus till våren, eller åtminstone använder sig av väv för de skyggaste plantorna. Jag har kört med den råa formen: klara sig den som klarar sig, jag hann inte lägga väv på dem.Värmevakten - ett växthus i miniform

Nu köpte jag ett miniväxthus, m.a.o. plast format som en tunnel med alla delar lätt att sätta ihop, fälla ner och öppna för ogräsrensning eller skörd. Man blir 50 euro lättare i plånboken av en sådan, men om den håller i över 10 år så har jag säkert tackat mig själv 1000 gånger. Hmm, det var nog beräknat i överkant.

Den heter Lämpövahti (kanske det är denna på GardenGuards hemsida) och iden är att man kan tillsätta delar om man behöver en längre odlingsbänk med skydd. Jag tror nog 2,5 meter räcker några år, men en bra möjlighet om det inte känns tillräckligt. Nu är det ju kanske lite lustig tid att börja använda den, men jag köpte zucchini och nån annan sort (Tondo Chiaro di Nizza) som försäljaren sade själv att ha just planterat i en sådan. För första gången… Vilket bra sätt att inte behöva ta ansvar om det går helt upp åt skogen. Inte för det, vi brukar ha det väldigt varmt sen när de varma tiderna kommer, så det kan gå upp åt skogen helt därför också. Inte frågade jag heller att hur fungerar det med att få heta luften ut ur systemet, skall man öppna ”dörren” eller något annat. Får se sedan när den väl är i användningen, för de tyska produktsidorna förstår jag inte tillräckligt för att orka lusläsa med ordbok… Så, lite till som kan gå upp åt pipan, men det skall man ju vara berädd på när man väl börjar odla och testa…

Jag hade ju tänkt mig att köpa rucola, redisor, paksoi (pinaattikiinankaali) och lite till sallat, så jag köpte nog inte många överloppsfrön ändå. Paksoin och rucolan behöver troligtvis väv över sig så att de inte blir uppätna av ohyra, och så tänkte jag sätta sallaten emellan dem. För säkerhets skull, alla har ju blad… Men sen igen hör paksoin och sallaten i skilda bänkar och nu skulle jag ju ha fyra bänkar att skilja dem åt i… Återkommer med det när jag har planterat allt.

Det här inlägget postades i Planering, Trädgårdsmöbler och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nästan som ett växthus

  1. Ping: Växthus till balkongen | Miniträdgård med ministuga

Kommentera

