Mera av Fuchsian

Jag köpte en vacker röd-lila fuchsia från Kodin terra, skulle gärna se den överleva också vintern. Jag är nästan säker på att jag inte klarar av det och därför skulle det vara roligt att försöka föröka den.

I Kotipuutarha 6/2012 berättar Eero Heikkilä att han förökar fuchsian från sticklingar och enligt denna artikel i HS så går det att sätta sticklingen i ett vattenglas. För att vattensticklingarna skall utveckla sina rötter till sådana som klarar av att vara i mull, måste man byta till sandig, luftig och fuktig mull genast när rötterna kommer fram.

Årstiden tycks inte vara så stor skillnad, många säger att man skall ta sticklingar på sommaren, men också vintersticklingar tycks fungera. Själv har jag tagit året runt sticklingar av porslinsblomman, men den klarar ju helt vad som helst…

Fuchsia med röd klänning och lila underklänning...Mera information från Kotipuutarhas (8/2007) artikel, jag tror att den har informationen jag behöver. Alltså i stället för att sätta sticklingen i vatten, använder jag mull. Sticklingen får vara ca. 10 cm lång, med 4-6 blad… nå, det kanske inte lyckas med fuchsian, här får vi gå med 2-4 blad.

Om jag hittar någon stjälk utan blomma så är den bäst att klippa (saxen eller kniven skall vara vass). Lämnar inga stumpar, utan klipper av just före ett bladpar – klipper bort dem och lägger sticklingen i jorden (rötterna kommer fram där var bladen har varit) och klipper just ovanför bladen som blir kvar i blomman jag skall spara. Sticklingen skall genast sättas i mull efter klippningen, ca. 3 cm under mullen.

Det här inlägget postades i Blomma, Odling, Planering, Tips och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

