Säkrare tomatskörd kan väntas

Mikrotomatplanta - den här ger nog aldrig tomaterFör att mina tomatplantor är ännu också bara ett par centimeter höga, så köpte jag fyra tomatplantor från Kodin Terra på söndagen. Mina ägna har inte dött ut, men inte ser de ut att växa heller. Lite mull har jag satt till åt dem och lite mer gödsel men vågade inte göra det för tidigt… nu är de kanske sent. Så länge jag tycker att de är vid liv får de sin dos vatten och sol.

De jag köpte är redan 15 och 20 cm höga med fina blad. Om de sedan producerar massvist med tomater är förstås en annan fråga.

Jag köpte två busktomater Rentita och två körsbärstomater Gardner’s Delight. Ooops, den sist nämnda blir 2 meter hög, det måste jag komma ihåg (om jag inte misslyckas med dem innan de växt till sig). Hade ju inte tänkt att köpa en stor, men orkade inte googla i butiken, och nä, försäljaren visste inte noggrannare än vad det stod på lappen (typen och sortnamnet). Om man vill ha information och specifik service skall man nog gå till en plantskola.

Det här inlägget postades i Funderingar, Grönsaker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

