Kornvallmofrötankar

Fick idag kornvallmofrön. Torde vara lätta ettåriga för de sprider sig i södersta Sverige som ogräs. Undrar hur det är i Finland, får jag problem med den senare om jag sår de få fröna jag har? Borde nog inte av en liten påse… (välkända sista ord).

Det är otroligt vad känslig man blir av att strida lite mot naturens gång. Vi har lupiner från vår trädgårds förre ägare (vackra är de ju nog) och jobbat med att få dem lite inom grepp. Just nu är de förstås överallt, de äldsta har en rot på 2 cm i diameter och i längden enda till Kina. Eller kanske 30 cm.

Om jag bara kunde hitta info om kornvallmo sprider sig också både via frön och rot så kunde jag ju förbereda mig genom att skydda rötterna och ha saxen beredd när blommorna slår ut.

Det här inlägget postades i Blomma, Funderingar, Odling och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

