Striden mot sniglar

Det har redan synts sniglar i miniträdgården, så när jag såg ett nytt ämne mot dem i en bloggkommentar, blev jag ju nyfiken. Ser väldigt trevligt ut, ofarligt mot andra djur och växter, men sniglarna kryper under marken och dör… Är det möjligt? Vågar man testa ämnet?

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Striden mot sniglar

  1. Mia skriver:

    Testar igen och försöker få in rätt bloggadress :O)
    Det låter smart fast hur ska man fästa hörnen i varandra så man får en fyrkant om man inte är svets-kunnig? Eller ska man spika på dem på utsidan på pallkragen?
    Mia

    • zZz skriver:

      Bra fråga. 😀 Jag tänkte bara att man skulle bara lite klippa upp dem upptills och böja, men det är kanske inte möjligt? Jag kommer nog med ett inlägg om saken ifall jag får tag på den där plåten.

  2. Mia skriver:

    Testade Ferramol förra året första gången efter rekommendation från min mor, smidigt då det ska vara ofarligt till och med i grönsaksland. Det fungerade faktiskt bra även om man knappast aldrig kan utrota alla sniglar då de säkert finns i hela trädgården och omgivningar runtomkring, men odlingarna klarade sig 🙂
    Strödde ut första gången i år nu för en vecka sedan efter att ha hittat två små i gräset bredvid pallkrageodlingarna. Tycker det är äckligt att handskas med dem så detta passar mig bra då de bara går till sitt ”bo” och dör…. elakt men… 🙂
    Mvh från Åland

    • zZz skriver:

      Tack för kommentaren, det är bra att veta att Ferramol fungerar som de lovar. För två år sedan hade jag väldiga problem i blomsterrabatten, men inte så mycket i grönsakslandet. Om de invaderar nu min mat, så får de nog äta Ferramol senast nästa år. Bra att ha något i bakfickan mot dem!

      • Mia skriver:

        Det var synd att det inte gick att kommentera en wordpress blogg som detta är med mi riktiga blogg adress (då det finns en gammal blogg registrerad på min mail). I alla fall så bloggar jag på riktigt på blogg.bogaloos.com 🙂
        Jag trodde att man skulle klara sig längre med nyanlagd pallkrageodling (sniglar) men det tog inte så länge så kom de till dem med så det blev akut ferramol redan efter en dryg månad i fjol.
        Mvh Mia (igen 😉 )

      • zZz skriver:

        Prova på nytt, nog måste det ju fungera. Jag ändrade lite på rättigheterna, så nu borde man kunna kommentera hur som helst (men man skulle nog tro att wordpress bloggare skulle alltid komma igenom).

      • zZz skriver:

        Jag har hört (men inte testat själv) att det bästa skulle vara plåt i form av en etta i stället för pallkragar av trä. M.a.o. korta fliken utåt, de kan inte klättra helt upp då. Jag ska prova det genast när jag får tag på gamla vattenrännor eller dylikt. 😉

Kommentera

