Odling i säck

Stora krukor är vackra också då de inte innehåller en mängd klängväxter som faller över kanten. Samma gäller inte planteringssäckarna. Ändå är de lätthanterliga för de väger betydligt mindre, har hantag och kan vikas undan om de inte används. Jag har dräglat efter Bacsacs största version (höjd och diameter 50 cm, 100 liter!), men priset 70 euro för en ”plastkasse” känns lite väl saltigt. Om den nu kunde vara lite vackrare!

På HobbyHall hittade jag en tvättsäck (Vuokko kangaskori) som kanske kunde göra jobbet vackrare, men priset är samma (44,90 e), förutom att man får två för mig onödiga mindre säckar i korgformat. Den har lite färg och blombilder, gjord av markistyg (troligtvis 100% akrylplast). Storleken ser ut att vara den samma som den näst största Bacsacen, alltså 40 cm, 50 liter. Bacsacen i denna storlek kostar 49 euro.

Brun billig planteringssäck från Kodin TerraSedan blogghoppade jag och läste att någon hittat allt möjligt billigt på Kodin Terra. Inte att det skulle finnas en sådan nära oss, men nog vill jag se vad de har att erbjuda trädgård och balkong. Där har vi planteringssäcken som vinner: 40 cm och till priset 7,95 euro. Att den marknadsförs till detta ändamål kanske är ett plus. Lika ful som Bacsacen, men till ett minimalt pris. Nu behöver jag bara en annan orsak att åka till Lahtis och Kodin Terra, annars blir säcken lite väl dyr (tänkt i tid och pengar).

Jag kan tänka mig att den riktiga Bacsacen håller längre, eller kanske innehåller dräneringssystem, eller något annat intressant, men i så fall lönar det sig att skriva om egenskaperna på nätsidorna!

Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

