Rabarbern tar fart

I går, på vappen njöt vi av solen vid ministugan genom att städa i rabatterna. 3-åringen ville göra en blLiten blombukett med lila, blå och en röd blomma.ombukett av lila blommor och jag ville se till att komposten är användbar i sommar. Otroligt nog hade en snigel överlevt inne i komposten. Hoppas att den inte har berättat om denna möjlighet åt någon kamrat… Nu blir den gamla komposten en del av innehållet för örternas underlag och den nya kompostinnehållet lagras redan. Härligt med att kunna använda sig av allt som kommer och går i trädgården.

3-åringen plockade en mängd med blommor i sin skottkärra (det var väl meningen att få den fylld). Det var inte bara lila blommor, utan också några blåa och en röd med gult i mitten. Blombuketten blev snyggare än jag hade kunnat ana. Först och främst förstod jag inte att små blommor fungerar väldigt bra i ett litet glas (eller kopp). För det andra skulle jag aldrig ha satt ihop lila, blå och rödgult, alla av olika sorter, naturligtvis. Att vara ung och fördomsfri, vad jag önskar att få den förmågan, men inte åldern. 🙂

Den tredje av gänget, min mamma, gjorde en upptäcksfärd runt den lilla plätten och märkte att rabarbern har fått fart på sig. Det var ju ca. en vecka sedan de var bara små ”knoppar” på marken och nu är de 15 cm höga. Snart är man väl tvungen att rensa i den busken också och äta rabarber med glass.Små rabarber på valborgsdagen.

Det här inlägget postades i Funderingar, Odling, Rensning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

