Tomatfrön

Tomaterna skulle planteras i mitten av mars till början av april, så jag tog itu med det i förrgår. Tomatfrön i papperskrukorDe små fröna, som var 11 i stället för 8, fick en kruka av tidningspapper. ”Krukan” åker förstås med i marken för de plantorna som klarar sig.

Fem krukor har ett frö och tre innehåller två frön, blir spännande att se vilka klarar sig och får jag flytta om några som växer tillsammans. Borde förstås inte ha satt dem tillsammans, men ville se vad som händer. Jag har ju ändå de flesta i egna krukor…

Jag har tidigare använt torvkorvar, men nu fick de gå i plantmull*. Hoppas bara någon planta klarar sig, för jag har inte haft någon bra tur med att gro ägna tomatplantor. Den här gången försöker jag göra enligt alla konstens regler (bl.a. med hjälp av Kotipuutarhas information). T.o.m. kalendern påminner mig om nästa fas med den här tomatodlingen.

Så nu är det i ca. en veckas tid att spruta vatten på mullen och se till att de har passligt varmt: 22-25 grader, vilket betyder inne på matbordet vid sydfönstret… Borde vara varmare än annanstans inne, men inte för hett (batteriet under) eller för dragit från fönstret.

*) Biolan har växtunderlagssidor på svenska, men den här påsen hittade jag inte där. Underligt.

Det här inlägget postades i Grönsaker, Odling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

