Vad är gemensamt för Internet och trädgården?

En av bloggandets dåliga sidor är länkarna till andra bloggar och sajter, som efter inlägget har försvunnit. Jag försöker komma ihåg att skriva i mitt eget inlägg varför jag länkar till någon sida, emellanåt räcker det så att man inte behöver besöka sidan, men i vissa fall har sajten något så speciellt, att utan besök är hela inlägget onödigt. Då önskar man sig att dessa sidor eller hela sajter inte skulle försvinna… Men det gör de ju ändå.

Samma sak gäller tv-program. När något program säljs till ett annat land, är programmet mången gång redan gammalt i ursprungslandet. Kanske så gammalt, att ingen är mera intresserad av innehållet de gjort på nätet. Och hårdskivor kostar, de använder ju cpu och minne, om någon i misstag går till den sidan! Så vi river ner det, ingen märker ju saken. Glöm att vi hade ett program som gjorde reklam för sidan i varje sändning.

Gronn gledes prolfilbildJag njuter just nu av det norska programmet Grønn glede, som har en bra planteringsdatabas. Den sidan önskar jag att finns kvar fastän programmet skulle dö ut hemma och sprida sina frön till utlandet. Egentligen hoppas jag att någon köper databasen och låter den leva vidare, om sidan annars stängs.

Yle visade Gröna rum, ett svenskt program, vars sida har tagits bort när sändningarna var slut. Det var synd för oss i Finland… Ett finländskt program som jag hoppas inte går samma väg är (naturligtvis) Strömsö. Den har ju ”allt”; mat, pyssel, snickerier… Via ”Avancerad sökning” kan man leta vad de har gjort. Om jag hittar något roligt jag vill testa, så har de säkert redan gjort det, eller gör det snart på Strömsö. Borde hellre länka dit än till den ursprungliga, vanligtvis engelska, sidan. Men kan man lita på att något i Yles förvar finns tills nätet byter form, eller går det som för Gröna rum?

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

