Vindruvor!

Jag har bestämt mig att den här sommaren börjar jag odla vindruvor. Frågan är bara om jag skall göra det ute på gården, eller inne på balkongen. Balkongen är liten, men har en pelare, längs med vilken min lilla vindruvsplanta skulle kunna klättra upp och få lite mera sol. Ute på gården… där vet jag inte riktigt vart jag får den och klättra på ett sådant sätt att den får sol, men samtidigt tillräckligt mycket levnadsyta i form av muld.

Vid huset har jag inte 50 cm i diameter att ge den (blir säkert 30 cm x hur mycket som helst), så då kan jag skylla på det att den lilla växten inte klarar sig. Inte för att jag skulle ha en passande kruka heller till hands, för jag vill ha styrox inne i krukan så att den kan leva och frodas också efter den första vintern. På gården har vi ett gammalt kärrhjul, på den kan vilken ranka som helst njuta av sol.Gröna vindruvor

Några vindruvssorter som klarar sig i Finland kan finnas (på finska) här. Jag har redan bestämt mig att det blir Beta eller Zilga. De är härdiga mot svamp, borde klara kölden, behöver inte befruktas av en annan vindruva, så en planta räcker. Sådden borde också vara värdig en kung (vad sägs om 30 kg per år och planta?)

Viivilla kan man läsa mera om skötsel, men vad jag har för mig av vad jag har läst och sätt är att Zilga och Beta är så härdade, att de klarar sig. Man får bara lite bättre skörd när man klipper bort bladen under vindruvsklasen när den börjar mogna. På hösten kan man klippa till den att inte vindruvan sprider sig för långt, vilket den gör visst lätt i växthus, detta borde väl inte vara ett problem ute.

Det är viktigt att fixa till med en vän åt alla växter. Enligt Simple Organic (på engelska) kommer det inte så lätt skadedjur på vinrankan om man planterar väppling / klöver invid den.

Minneslappen:

  1. kruka med minst 50cm i diameter (mera om styroxen går på insidan)
  2. styrox för att förhindra jorden att frysa till för snabbt
  3. indikatorpapper för att mäta muldens pH-värde (5)
  4. klöver under plantan
  5. själva plantan (Beta eller Zilga)
Det här inlägget postades i Odling, Planering, Tips och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

