Självgjord ekomålarfärg

På våren hoppas jag att vi får byggt ett utekök (närmast ett flyttbart bord med hyllor i rätt storlek) och fixat den gamla utediskhon. Till detta hör att planera hur de skall se ut och en viktig del är förstås att få dem att passa in i miljön. En del i detta är att välja färgen.

Målarfärgen borde vara miljövänligt, så ofarlig som möjligt med tanke på målaren också och hållbar ute i härligt finländskt klimat. Det finns fler möjligheter än jag hade kunnat ana, men jag har bestämt att använda (helst självgjord) äggoljetempera. Recept hittas på webben, t.ex. på Yles sidor eller Västarvet (PDF).

Västarvets pdf  varnar för självantändande trasor, när man använder linoljeblandning: ”Tänk på att färgen innehåller linolja. Trasor, spån, mm. kan självantända. Bränn trasorna eller lägg dem i vatten.”

En annan sak att komma ihåg är att färgen håller max. två dagar i kylskåp, så man borde använda det genast (speciellt då vi inte har kylskåp i ministugan).

Den tredje viktiga infon är att färgen är visst omöjlig att få bort när den väl torkat.

Jag tror att det är ok för mig att färgen inte är precis lika på alla ställen, vilket är visst ganska svårt om man blandar den själv. Åtminstone om man ännu använder egen pigment, vilket förstås skulle vara tuffast (ingenting färdigt från butiken… än råvarorna). Färgen borde vara gul och vit. Hur lyckas man månne med vit färg? Om jag får målarfärgen blandat och målat på våren, så återkommer jag med en bildartikel om det.

Det här inlägget postades i Funderingar, Trädgårdsmöbler och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

