Odlingsbänk

Min syn på en lyft odlingsbänk är att blanda mull, och om det behövs sand, med jorden jag har putsat från ogräs och lägga den i rader som man kan gå brevid.  Nu vill jag ändå lyfta örter och annat lite högre upp och kanske göra det svårare för sniglar att ta sig till plantorna, så jag har sökt idéer från böcker, tidningar, nätet och förstås runt i olika trädgårdar.Potatis, sallad mm.

Den till formgivningen finaste har varit två trianglar innanför varann, den ser bra ut också då ingenting växer i den. I mitten (den lilla triangeln) skulle man kunna låta t.ex. ampeltomater växa. Detta förutsätter förstås att man gör den mindre triangeln ganska hög, vilket igen tar lite soltid från växterna bakom. Det blir bilder på våren, om jag får en sådan. Bara jag vet hur stor den skall vara så kan jag planera delarna och sen är det väl bara att köpa plankor och hamra lite.

En annan trevlig variation är den vanliga rektangulära lådan, med en låda med lock till förvaringsutrymme och att sitta på. Den kunde nog vara användbar när man känner sig trött, men vill påta i mullen. Förrådutrymmet kunde förstås också vara under odlingsbänken, då skulle växterna vara ännu högre upp, men vid det laget är man tvungen att planera plastcontainrar, eller dylikt, in i odlingsbänken, för att inte förrådet blir vått då det har regnat mycket. I en liten trädgård är det inte så viktigt med sittplatser på vissa ställen. Man kan alltid bära en liten pall med sig vart man än går.

Bredden på odlingsbänken får visst inte överskrida 120 cm för att man skall lätt räckas från båda sidorna till växtligheten. Detta är viktigast när man odlar i ett fyrkantigt system, då man inte använder några gångar mellan plantorna. Det sparar ju också utrymme och varför lägger man nåt i lådor, om man ändå använder sig av skåror?

Sedan är frågan ”vad sätter vi in i den”. Först är det väl mull och sen är det väl växter. I Isoäidin kohopenkki får man läsa detaljerat hur man borde grunda odlingen. Den pdf:n borde jag läsa igenom ordentligt och skriva en egen sida om saken, för att lättare kunna se om det är någon nytta eller inte (gå igenom infon från andra källor också och sen förstås pröva själv).

Växterna kommer att vara sådant man vill ha rakt i salladen: olika sorters sallad, tomat, gurka och örter. Det blir troligtvis inte över med utrymme åt de mångåriga växterna jag har sått direkt i jorden, eller morötterna, men de får trivas på samma ställe med jordgubbarna, bara de överlever vintern. Jag orkade inte göra något för jordmånen den här hösten och är lite rädd att jag kommer att märka det på våren.

Det här inlägget postades i Funderingar, Odling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

